9 Ağustos 2010 Pazartesi

ek gıdaya nasıl başlamalı ?

heryerde beslenme tablolarına rastlıyorum fakat hepsi genelliklede mama firmalarının olduğu için direk bir günlük ağır menüler olarak karşıma çıkıyor nerden başlamalı bunun sıralaması tam olarak nasıl yapılmalı diye epey kafa yorduğum ilk kızımda askeri hastane doktorununda yardımıyla böyle bir tablo oluşturmuştum.çok rahatlamıştım sizlerede yardımcı olmasını ümit ediyorum.....................

hazırlama ilkeleri

*pişirme işlemi çelik tencerelerde
*karıştırma ezme servis işlemleri tahta kaşıkla ve cam rende ile
*yedirme işlemi porselen kaşıkla
*sunum kaliteli porselen veya cam tabakla
*saklama kapaklı cam kavanozda (en fazla bir gün)yapılmalıdır.
*saklanan çorbalar sıcak suda bekletilerek ısıtılmalıdır.

1---ilk 10 gün
meyve (kuşluk vakti )

*elma-armut -havuç - kivi -şeftali - kayısı - muz gibi mevsimine göre meyveler.
* iyice yıkanıp soyulur,cam rende ile rendelenir(cam rende yoksa sık dişli çatalla iyice ezilir)
*ilk başlanan üç gün süzülür daha sonra yavaş yavaş püre halinde porselen kaşıkla yedirilir.

2---ikinci 10 gün
yoğurt ( ikindi )


*cam kaplarda birgün önceden mayalanan yoğurt önce iyice çırpılır daha sonra iki kaşık yoğurda bir kaşık süt yada su eklenerek yedirilir.(süt keçi sütü veya kendi sütünüz olabilir.)
*hergün mayalanan yoğurttan biraz ayırıp yenisini mayalayarak daha sağlıklı bir yoğurt mayası elde edebilirsiniz.mayalamayı ve servisi tahta kaşıkla yapmalısınız.
*ilk on gün sonun da su veya süt eklemesi yapmadan iyice çırpılarak yedirilebilir.
*yoğurdu sevmeyen bebeklerde sevdiği bir meyve püresi katılabilir ama sadeye alışması daha makbuldür.

3---üçüncü on gün
sebze ( öğlen)

- kabak - havuç - taze fasülye - patates - brokoli - kereviz -bezelye - yeşil yapraklı sebzeler(domates ve patlıcan hariç.bunlar 1 yaşa kadar verilmez)
*çelik tencerede haşlanarak veya buharda pişirilir.ocaktan alırken 1 tatlı kaşığı zeytinyağı eklenir.
*ilk on gün blendırdan geçirilerek iyice sulu çorba kıvamında ;daha sonraları ise ezilerek verilir.
*tekli hazırlanan sebzeler bebeğin alışma sürecine bağlı olarak daha sonradan-pirinç - bulgur eklenerek ikili karışım halinde-uyumlu bir sebze eklenerek üçlü karışım halinde verilebilir.
*7. ayın sonunda beyaz ve kırmızı et
*8. ayın sonunda ise soğan sarmısak ve bir çay kaşığı tuz eklemesi yapılabilir.

4---dördüncü 10 gün
kahvaltı (sabah )


*suda bekletilerek tuzu alınmış zeytin ve peynir
*1/4 oranında bıldırcın yumurtasının sarısı veya 1/6 oranında tavuk yumurtasının sarısı.(genelde 1 yaşından önce beyazının verilmemesi tavsiye edilir.)
* pekmez (dut-harnup-üzüm)
*ince bir dilim ekmek içi

genel prensipler
*ek gıdaya başlayan bebeklerde su takviyeside yapılmalıdır.
*her yeni gıda arası en az 2 gün olmalı
*1-2 tatlı kaşığından başlayarak 10 gün içinde 100-150 ml = 1 bardak /kase ye ulaşılabilir. fakat yemeğin miktarını bebek belirler yiyebileceğinden fazlasını zorlamamak gerekir.
*besinleri hazırlarken bir parçasını bebeğinize verip tadına bakmasını sağlarsanız hem oyalamış hem de besinin tadına baktırmış olursunuz.çiğ bir patatesi uzunlamasına kesip eline verdiğinizde kemirmeye çalışırken ne kadar zevk aldığını göreceksiniz.en kaliteli diş kaşıyıcısından daha kaşıyıcıdır emin olun.:))
*besinler hazırlandıktan sonra göz zevkine hitap edecek şekilde tabaklara konup servis edilmelidir
*oturmaya başlayan bebeğinizi bir mama sandalyesinde sizin yemek saatlerinizde mutlaka yanınıza oturtmalısınız. sizin yediğiniz yemeklerden çay kaşığının ucuyla tattırarak fikir sahibi olmasını sağlayabilirsiniz.
*8. ayın sonunda artık yeni gıdalara alışmış olan bebeğinize kendi yediğiniz yiyeceklerden tabii
fazla baharat fazla salça ve fazla yağ olmazsa yedirebilirsiniz.

bizim listemiz şimdilik bu kadar görüş ve önerilere açıktır lütfen yorum yapmaktan çekinmeyin :))))))

13 yorum:

  1. eline sağlık ama ,insan çabuk unutuyor 2. olursa kesin bir göz atarım

    YanıtlaSil
  2. Bu listeyi gerçekten uyguladınız mı?
    tebrik ederim,bu özen...
    yalnız bu sefer ben kendimi kötü hissettim.
    benim oğlum 5,5 aylık ama ben bu kadar itina göstermedim.
    çok ayrıntılı,çok iyi bir liste gerçekten içten tebrik ederim.

    YanıtlaSil
  3. evet ilk kızımda aksaklık olmakla beraber uygulamış birde hazır mama vermeye çelışmıştım sağolsun hazır mamayı reddetmişti:)
    ikinici kızım hazır mamayı daha çok sevdi ve şartlarda onu gerektirdiği için daha çok hazır mama ağırlıkllı oldu ama üçüncü kızıma zorda kalmadıkça mama vermemeye kararlıyım inş.zaten yeni başladık biz 6+10 günlüğüz yani siz geç kalmış değilsiniz en azından ilkelere uyabilirsiniz.her anne en iyi bildiğini yapar üzülmeyin.anne çocuğu için en doğrusunu8 bilir ne yaptıysanız o doğrudur.

    YanıtlaSil
  4. ömer tuna::::
    maşallah sizin yemekle sorununuz yok gibi görünüyor maşallah :))

    YanıtlaSil
  5. biz 1 yaşına kadar tuza ve salçaya başlamadık, diğer maddeler çok ince düşünülerek hazırlanmış,sana kolaylıklar diliyorum,bir de iki bıcırık var hem o hem o mıkırcık bayağı zamanını alır herhalde, hayırlı ramazanlar

    YanıtlaSil
  6. Ne kadar özenli bir liste...
    Tebrik ediyorum:)

    YanıtlaSil
  7. bebeim 5 aylık bende işe başlayacagım için mecburen altıncı ayını beklemeden ek gıdaya gecmeliyim gercektende liste cok güzel bakalım oglum yemek yemeyi sevecek mi yada ben sevdirebilecek miyim acaba...

    YanıtlaSil
  8. Başarılı bir çalışma.

    YanıtlaSil
  9. Yol gösterici bir yazı, eline sağlık!

    Biz de önümüzdeki ay bu macerayı tekrarlayacağız. Bizim doktorumuz yeni gıdaları birer hafta arayla vermemizi söyledi. Bir de blender yerine tel süzgeçle ezmemizi önerdi.

    YanıtlaSil
  10. Kendini suçlama Merkür geri giderken elektronik aletler bozulur genelde :) Sevgiler iyi bayramlar...

    YanıtlaSil
  11. Eline sağlık çok çok acıklayıcı. HEle verdigin detaylar: tahta kasık, cam rende her daim taze pişmesi vb cok öenmli detaylar.Eline sağlık.

    YanıtlaSil
  12. Merhabalar benim de biri 4 yaşında diğeri 6 aylık iki kızım var. Bebeğiem ek gıdalara geçiyorum iki gündür. Aslında bana kalsa 1 ay daha emzirirdim kilo alımı gayet güzel. Büyükler o kadar ısrar ediyorlar ki artık dayanamadım. Neyse birincide yavaş yavaş başlamıştım ek gıdaya, teker teker gitmiştim. Hala çözemediğim iştahsızlık sorunu var. İkincide her şeyi tattırmayı düşünüyorum. Bugün mesela ananas, muz, kayısı ve şeftaliyi karıştırıp verdim çok da güzel yedi. Umarım yarına sorun çıkmaz. Blender neden önerilmiyor bir fikriniz var mı?. Bir de ne sıklıkla ek gıdayı veriyordunuz, günde bir kere mi yani?. Peki su veriyormuydunuz ek gıdaya geçtiğiniz ilk günlerde? ve ne sıklıkla veriyordunuz? Birincide neler yaptığımı ne kadar çabuk unutmuşum. sevgiler.

    YanıtlaSil

insanlar kıyafetleriyle karşılanır fikirleriyle uğurlanır.yorumlarınızla motive oluyoruz...