26 Ocak 2010 Salı

konuşmalımı konuşma-ma-lı-mı?


''piaget,çocuğun aklındaki bilgileri,doğrudan duyuları yoluyla nesneleri,olayları,deneyimlemesi sonucu kazandığını,düşüncelerin eylemlerin bir sonucu olarak oluştuğunu savunmuştur.bu görüşe göre, çocuğun zihnindeki bilgiler, doğrudan onun kendi eylemleri sonucu hayalinde oluşan resimlerdir.bu nedenlede okul öncesi eğitimde çocukların somut deneyimler yaşamalarına önem verilmiştir.

vygotsky'ye göre ise, çocuk bu deneyimleri yaşarken bir yetişkin çocukla konuşmalar yaptığında , çocuğun yaptıkları ve yapacakları üzerinde bu konuşmaların uyarıcı bir rolü olmakta,çocuğa bunların bir değeri olduğu mesajı gitmektedir. ''''

hııım şimdi bir bakalım.olumlu msjlar tamamda bunun birde tam tersini düşünelim çocuğun yaptığı olumsuz bir davranış, örneğin :oyuncaklarını toplamama yada kırma,yemek yememe,uyku zamanını kabusa çevirme....vb.konular hakkında çocuğun kendine veya onun duyacağı şekilde başkalarına anlatmak da. vygotsky' nin önermesine göre onun davranışına destek oluyor.yani onu eleştirirken yada uyarırken aslında yap demiş oluyoruz.
sizce ?

yorumlarınızı bekliyorum.


not.
çook önceden hazırladığım yazıları buldum hala tamir olmayan klavyem yüzünden bir süre bunlarla ve kopyala yapıştırla idare edeceğim.
hepinize sevgiler.



18 yorum:

  1. Çok özlettin kendini..bir an evvel bekliyorum..

    Sayın Vygotsky'e katılmıyorun..Çocukla birebir karşılıklı düzgün bir dille konuşulmalı, yaptığının yalnış olduğu ve doğrusu anlatılmalı..Çocuğun yaptığı olumsuz davranışları başkalarına anlatmak, eleştirmek çocukta aşağılık duygusunu yaratır..Ve o çocuğun hayatının her evresinde başarılı olması çok güç olur..Bence herşey oyunla öğretilmeli..

    YanıtlaSil
  2. Şuan buna yorum yapabilecek en son insan benim sanırım :):)

    Ama saygı duyuyorum hepsine ve fikirlerine ben uygulama da sınıfta kalıyorum malesef :(

    sevgiler canımcımm...

    YanıtlaSil
  3. En son kpss(Kimler Piissskopat Seçme Sınavı)'de bu amcaları uzayın derinliklerine ışın kılıcımla ışınladım...Kim bunlar kim kimmm Kiziroğlu Mustafaa Beeey:p
    Annecik yaaa sen en şahanesinden annelik yapıyorsun yaa,ben senin kadar özverili olabilecek miyim?
    Ben cevaplamayayım bu soruyu:)Ben bilmem annem bilir:)))))

    YanıtlaSil
  4. ne tatlı bir sayfaymış burası...iyiki gelmişim...başlığı okuyunca Bület Ortaçgil in çok sevdiğim bir şarkısı düştü aklıma olmalı mı olmamalı mı yoksa hiç..... diye devam ederdi.yazıyı okumaya başlayınca ise harıl harıl eğitim bilimleri çalıştığım günler geldi aklıma.Çok güzel bir paylaşım...emeğine sağlık...

    YanıtlaSil
  5. odil
    başkasının yanında konuşmak çocuğa yapılacak en büyük kötülük zaten...

    melike
    pratikle teorik hep çatışır zaten...

    ezgi ne güzel yapmışsın keşke hiç gelmseler diycem ama bak kendi bebelerinle uğraşmak için lazım oluyor keratalar.iş uygulamaya gelince anne olmak başlı başına bir zenaat hangi kimliğinle oynayacağını karıştırıyorsun ama o manyak düşünürlerin öğretilerini de bir bir uyguluyorsun.annen daha iyi bilir.evin sınıfına karışıyor bir anda.

    YanıtlaSil
  6. bir güzel çift hoşgelin sizi okumayalı çok oldu uğrarım artık

    YanıtlaSil
  7. Doğrusu bir ara çok dikkat ettiğim bişeydi bu. sanırım kendime bu konuda çeki düzen vermeli ve ev ahalisini uyarmalıyım. Uyku meselesini çok dillendiriyoruz sonuç gitgide kötüleşiyor :(

    YanıtlaSil
  8. Şuncacık coccccuk ne annicek tepkilerine inat daha minicikken konuşurdum ben Eceyle. Ama öyle böyle bi konuşma değildi, attığı her adımı sesli dile getiren bir tip düşünün aynen öyleydim. Bazen kendi konuşmamdan yorulduğumu hissederdim:) Ama sonra bu konuşmaların hepsi birbir döküldü geldi önüme. Misal çay dolu bi bardağın tehlikeli olduğunu direk öğretmek için uğraşmadım, yada teşekkür etmeyi, izin istemeyi, özür dilemeyi direk öğretmeye uğraşmadım. Konuşmaya başladığında hepsini bir bir kendisi dile getirdi. Bu yüzden ben konuşmanın faydalarına çok inanıyorum.

    YanıtlaSil
  9. Çocukluğum aklıma geldi.
    İlkokul öğretmenim yüzünden, kulak organını başka bir insanın tutup çekiştirdiği bir organ sandım yıllarca. Meğerse duymayı kolaylaştırıyormuş. Oysa tutmak ve çekmek için daha uygun valla. Yanda kulp gibi duruyor.
    Ne garip! Çocuk deyince normal bir insanın aklına kulak gelir mi ya? ehi. Örtmenim yaptı. Bu hale getirdiler beni. ehi. ( Salyasını siler, garip sesler çıkartır, parmağını kulağına sokar.)

    YanıtlaSil
  10. meldi
    bizde aynı hatayı yapmaya başladık.konuşunca sanki dahada çok yapıyorlar.

    belkıs
    ben hiç yılmadım hep konuştum şimdi ablamızı susturmakta zorlanıyorum.ukala oldu çıktı anasınıda geçti.

    asya
    hoşgeldin içim bir tuhaf oldu görmek isterdim sizi...

    YanıtlaSil
  11. oyumbn
    hiç bu açıdan bakmamıştım...çektirmeseydin kardeşim okadar çekilecek ne yaptın kiiiiii?

    YanıtlaSil
  12. vygotsky' nin önermesine katılıyorum ama her zaman yapamıyorum..
    Davranış dersini de hiç sevmedim :)

    YanıtlaSil
  13. Vygotsky haklı olabilir canım. Çünkü ben de çocuğumun yanlış davranışları hakkında bol bol konuştuğum halde hiçbirini düzeltmeyi başaramadım bugüne kadar. Hatta artık konuşmamaya karar bile vermiştim ki tam zamanında bu yazıyı gördüm:) Demek ki konuşmamak yerinde bir davranış olacak... Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  14. tatlım benim oğlum çok uslu bir çocuk ama bu hafta beni tam olarak şaşırttı çok huysuz huzursuz en ufak şeyde bağırmaya başlıyor ağlıyor bende sabırlı davranamadığımı fark ettim ilişkimizin yıpranmasından korkuyorum. Bu arada oğlum 5 yaşında bana ne önerirsin........

    YanıtlaSil
  15. rüzgarcım
    bunun nedenini ancak son günlerdeki yaşadıklarınızı bilerek çözebiliriz.tahminimce okula gidiyordur geçen hafta okullar tatil olduğuna göre .ayrılmak istemediği biri olabilir.evde sıkılıyordur...vesaire nedenini bulup o nedeni ortadan kaldırmak yada çözmek gerekir.hastalık öncesi veya sonrası bir huy değişimidir.tabii bunlar tahmin.
    sorunun yanıtını aslında kendin vermişsin.:)bir anne ve yetişkin olarak.onun sorunlarını çözmek yine sana düşüyor.onu al bir yerlere gidin yalnız tamamen ona özel vakit ayır,bu sırada telefonun dahi kapalı olsun ona özel olduğunu hissettir.bu barışmanızı sağlar.bunu birde babayla denesin.gittiğiniz yer bir park bile olabilir ,arkanızdaki tarlada,kantinde hatta varsa imkanın sinema, girne yani gezme değil :)
    bu ikinizide rahatlatır.
    en kısa zamanda da garry chapman 'ın çocuklar için 5 sevgi dili kitabını al inan çok işe yarıyor.

    YanıtlaSil
  16. gezme derken ev gezmesini kasdetmiştim.virgül koymamışım.yani ev gezmesi olmamalı.

    YanıtlaSil
  17. Vygotsky' e başkasının yanında konuşulmamalı noktasında sonuna kadar katılıyorum. Önümde bu hatanın canlı bir örneğini yaşayan yeğenim var maalesef. Öte yandan hatalarını, yapmaması / yapılmaması gereken şeyleri çocukla direk konuşmak gerektiğini düşünüyorum. Bunu olay anında yada gün akışında onun hareketlerine paralel teşkil edecek konuşmalar şeklinde yapmak farketmeden öğrenmesini de sağlıyor.. Tabii bunları söylemek kolay , uygulamak ise öyle pek kolay değil :) Anne olmak zor, önce kendine çeki düzen vermesi gerekiyor insanın..

    YanıtlaSil

insanlar kıyafetleriyle karşılanır fikirleriyle uğurlanır.yorumlarınızla motive oluyoruz...