22 Kasım 2009 Pazar

0-6 yaş çocuğu için kitap seçmek



annem her kitap alıp eve gittiğimde
- çeyiz olarak bunları vereceğim sana derdi öylede oldu...:)
kızlarıma da oyuncaktan önce ilk kitap alınca ablam gidip bebek aldı ...
- buda lazım diye... haklıydı...

hala kitabevleri sahaflar en favori yerlerimdendir.tabii artık kendime almak lüks oldu okuyamadığım için,kızlara seç-emi-yorum birçoğunun çok süslü ama içerik yoksunu olduklarını görüp vazgeçiyorum.ben niye bukadar pimpirikliyim diye düşünürken okul notlarımı bulunca anladım.olması ve olmaması gerekenleri hatırlayıp verilen örnekleri netten bulunca paylaşma sorumluluğu hissettim..mümkün olduğunca özetlemeye çalışacağım.ama bazı yerleri atlamamak da gerekiyor.

çocuk edebiyatı

herşeyde olduğu gibi kitapla ilk tanışmada çocuk için çok önemlidir.o yüzden ticari kaygı ile yapılmışları eserlerden ayırt etmek gerekir.

biçimsel anlamda:harfler - resimler - sayfa düzeni - boyutlar - kapak - cilt - kağıt

3-6 yaş grubu çeşitli boyutlarda kitapları katıştırmayı severler.el ve göz yapılarına uygun,sayfaları iki yana tam olarak kolayca açılıp kapanabilen, çabuk yıpranmayan,kapak tasarımı sanatsal anlatımlı ve içeriği hakkında ipuçları veren resimli olmalı.

sayfa düzeninde belirleyici etken estetik dengedir. resim metin ve sayfa kenarlarındaki boşluklar da orantısal uyum olmalıdır.

''çocuk kitabı herşeyden önce bir sanat yapıtıdır''

resimleri çocukta resim yapma,resim diliyle iletişim kurma isteğinin uyanması ve kitapla çocuk arasında sevgi bağı oluşması için sanatçı duyarlılığı ile yapılmış olmalıdır.harfler de 24-22-20 punto olmalıdır.

konu olarak kaynağını sevgiden alan çocuklarda güven duygusunun gelişimine katkı sağlayacak,eğlenmelerini sağlayacak mümkün olduğunca yakın çevreden olaylar işlenmelidir.

''0-3 yaş grubu için
olan kitaplarda yüksek öğreticilik boyutu ile çevresini ona tanıtmaya çalışması gerekir bu nedenle daha çok somut göstergeler kullanmalıdır.çocuğun yakın çevresi ve ortamıyla uyum içinde olmalı ki çocuk kitap ve kendisi arasında bağlantılar kurabilsin.bunların resimlerinin soyut motiflerden ve karmaşık süslemelerden arınmış olması gerekir.
3-6 yaş grubu için
ise çevre biraz daha geniş bir yelpazeye dağılabilir.yakın çevresini zaten tanımıştır,soyut kavramlara çok az geçişte yapılabilir.''

kahramanlar çocuğun olaydan ziyade en çokdikkatini çeken kitabın ana unsurudur. çünkü; onlar dinledikleri kitapların,izledikleri film yada oyunların kahramanlarıyla özdeşim kurarlar.davranışlarından ruhsal özelliklerinden,eylemlerinden etkilenir öykünürler.öykünme bu dönemin en tkin ve hızlı öğrenme yoludur. buyüzdendir ki abartısız,gerçekci,inandırıcı,sevimli vee ilginç olmalıdır.amaçları ise çocuk tarafından çabucak kavranmalıdır.

anlatımda mantık yalnışlığına düşülmemeli özellikle cinsel roller çağdaş yaşamın gereklerine uygun örneklendirilmelidir.iç denetim gelişimine katkı sağlayan,herşeyin önce konuşularak çözüleceğini vurgulayan,sorgulama ve araştırma isteği uyandıran anlatım öz. sahip olmalıdır.

gelelim 2-7 yaş çocuk kitapları önerilerimizee


*çocuğun kendini tanımasına yardımcı kitaplar

içinde çeşitli sosyal kavramlarında işlenmeye başlanmasıyla sorunların aşılmasıda sözkonusu edilir.

uyku ağacı - seza aksoy

küçük mor balık - ayla çınaroğlu

kuli'nin rüyası - aysel gürmen

peynirli börek - aysel gürmen

nil soru soruyor - seza aksoy

*yakın çevre ve basit kavramlar

ben minicik bir bebektim - aytül akal

altın uçurtma - aysel gürmen

şarkıcı kurbağalar - nur içözü

*doğa ve hayvanları tanıma

özellikle 3-4 yaş grubu için

ayla çınaroğlu'nun - kedi,köpek,kuş,balık,orman,kümes,baykuş,kuzu ve demet'in bahçesi

aysel gürmen'in - minnoş anne oldu ve çiftlikte akşam

*toplumsal ilşkileri konu alan kitaplar

can göknil'in - kirpi masalı, fiti fiti tek başına, kardeş kardeşe

gülsüm cengiz'in - canı sıkılan palyaço

şimdilik bu kadar kendi reklamımı sonra yapacağım.

8 yorum:

  1. paylaştığın için çok teşekkürler canım,çok işime yarayacak bu bilgiler

    YanıtlaSil
  2. Filizcim Bilgilerini paylaştığın için çok teşekkür ederim. Benim kuzu da kitaplara çok meraklı. Şu sıralar da Cemile ve Atakan serisine takmış durumda. Serileri neredeyse tamamaladık ve bana hergün okutturuyor.Bu kitaplar hakkında ne düşünüyorsun?
    http://www.kaknus.com.tr/new/index.php?q=tr/node/60

    YanıtlaSil
  3. Bilgilerini paylaştığın için çok teşekkürler Filizcim. Bizim kuzuda kitaplara çok meraklı. Atakan ve Cemile serisini tamamladık gibi, hergün onları okutuyor bana. Bu seri hakkında bilgin varmı? Uygun olduğunu düşünerek alıyorum ama ...

    YanıtlaSil
  4. Bilgilerini paylaştığın için teşekkür ederim Filizcim. Benim kuzuda kitaplara çok meraklı her gün bana atakan ve cemile serisini okutturuyor. Tavsiye ettiğin kitapları da inceliyeceğim...

    YanıtlaSil
  5. Paylaşım için teşekkürler, çok faydalı oldu benim için.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. Hemen not almak lazım çok sağol ya ne güzel paylaşım bunlar ;)

    YanıtlaSil
  7. bilgi paylaşılınca değer kazanır...siz sağolun arkadaşlar.
    meldi ciğim
    not aldım netten bakmakla olmuyor kitabı koklamam lazım en kısa zamanda inceleyip sana dönerim...

    YanıtlaSil
  8. Halime bak 3 kere gondermişim her seferinde hata oluştu diye gönderemedm sanmıştım. Ve tabi ilkini hatırlayamayınca her seferinde değiştirmişim mesajı :p arkadaşlar saftirik değilim gerçekten blogerın azizliğine uğradım...

    YanıtlaSil

insanlar kıyafetleriyle karşılanır fikirleriyle uğurlanır.yorumlarınızla motive oluyoruz...