19 Mayıs 2009 Salı

mersin gezisi

beş senenin sonunda araba, zaman,para,fırsat.......gibi şartları yerine getirip nihayet keşif gezileri yapabildik.kızlarla biraz zor oldu ama istersen yapılabiliyomuş.mersin merkezden erdemliye doğru kız kalesini geçince ilk durak dağ tarafına doğru 3-4 km mesafe katederek kanlıdivaneyi buluyorsunuz.büyük bir obruğun etrafında kutsal sayılan ve tarih boyunca ibadethaneleri bünyesinde barındıran bir yer.

karşınıza ilk helenistik kule tabelası çıkıyor.yaklaşınca obruğu görebiliyorsunuz.tam karşı tarafta kızımın saray diye adlandırdığı en büyük yapı olan ibadethane


çeşitli açılardan çekmeye çalıştım

tabelaları özellikle çektim ki vehameti göresiniz diye


bu pozu çekerken tırmanmam gerekti ama değdi doğrusu.başımı biraz sağa çevirince alttaki resimdeki bana bekçi kulubesini çağrıştıran yapıyı gördüm çok uzak ve yüksek bir bölgede.

obruğun içi çalı ve ağaçla kaplı.ben yarıya kadar cesaret ettim öğretmen olduğunu tahmin ettiğim ve yanılmadığım küçük bir grup asker figürünü bulmak için zemine kadar indiler.


obruğun hemen altında ancak inerek görebileceğiniz kayalara oyulmuş 6 insan figürü var. asker figürü tam karşılarında imiş ama o uzaktan hiç görünmüyor


kulenin ve obruğun sol tarafında yine çeşitli ibadethaneler var.sadece kapı kirişlerinde işçilik olduğu dikkatimi çekti.sütunlar ve diğer bölümler de süsleme hiç yok denecek kadar az.islami mezarlar mermerden.bana çok yeni yapılmış gibi geldi.

duruşu çok zavallı geldi bu yapının zamana direnmeye çalışırken bükmüş boynunu sanki.sadece bu şekliyle hala ayakta durabiliyor olması ne ilginç.


ülkemizin genel sorunu burada çooook vahim bir şekilde karşımıza çıkıyor.birileri ellerindeki azıcık kültür parçacıklarını önümüze ballandıra ballandıra sunuyor.bizse tarihinde hep büyük uygarlıklara ev sahipliği yapmış anadolumuzda bulunan bu ve benzeri yüzlerce kültür mirasını korumayı bilmiyor hatta yağmalamaları için elimizden geleni yapıyoruz.bütün gün boyunca gezdiğim yerlerde zarzor bulabildiğim basit tabelalara rastladım. açıklayıcı bilgiler o kadar azki oyüzden yazamıyorum.

sırada adam kayalar var.beni çok etkiledi.bulmakta güçlük çektik 1-2 km fazla gidip geri dönmek zorunda kaldık.malum tabela eksiklği yüzündenyol aşırı derece kötüydü ama girmiş bulunduk birkere.biryandanda karşımıza ne çıkacak merakı vardı.gele gele durduk vadinin tepesinde.hiçbir tanıtıcı tabela yok yine.bir çift başladılar dik yamaçtan inmeye bende kızların ve babasının söylenmelerine aldırmayıp bıraktım onları geride.indim önümdekilerle.in in bitmiyor.yarı yolda bir tabela ve kim akıl ettiyse kırmızı ok işaretleri çizmişler kayalara onlarda belli belirsiz.türküz nasılsa buluruz bir yol diye inmeye devam.ama gerçekten çok dik bir yokuş ve önünü görememek adrenalinimi yükseltti.uzun zamandır lazımdı bana böyle heyecanlar.özelliklede kucağımda sağımda solumda kimse yok yalnızım.sonunda indik adamkayalara.gerçekten harika bir vadiye yapılmış.tabiiki tahribat çok.araştırma yaparken internette yakın zamanda buranın dinamitlendiğini öğrendim halbuki dünyada çok nadir bulunan bir yermiş.yahu adamlar bıkmamış usanmamış yapmışlar.nekadar kıymetliymiş burada resimlenen insanlar.neyse kızları merak ediyorum çıktım tekrar ama ne çıkış.bir ara düşmemek için iyi direndim.internet bilgileri ekliyeceğim sıkılmazsanız.belki birilerine lazım olur diye. resimde alıntı makinemin pili yoksa neler çekerdim sizin için''Mersin Erdemli ilçesinde, Hüseyinler Köyü yakınında Şeytan Deresi Vadisi’nin dik yamaçlarında kayalara oyulmuş bir takım kabartmalar bulunmaktadır. MS.II.yüzyılda Roma dönemine tarihlenen bu kabartmalar dokuz niş içerisine alınmış olup, on bir (11) erkek, dört (4) kadın, iki (2) çocuk ve bir (1) dağ keçisi figürleri kayalara işlenmiştir. Aynı zamanda nişlerin alınlığına da bir Roma kartalı kabartma olarak yapılmıştır. Adamkayalar’ın Anlamı Nedir?
M.Ö. 3. yüzyıldan itibaren yapılmaya başlanmış olan bu eserler, bölgenin antik dönemdeki yöneticilerine (asker-rahip krallar) ve ailelerine aittir. Adamkayalar hem üst düzey yöneticilerin gömüldükleri mezarlık, hem de belli zamanlarda yapılan anma törenleri için bir kült alanıdır. Kabartmalar, ölmüş olan önemli kişilerin anılarını yaşatmak üzere, yakınları tarafından yaptırılmıştır. Ölen kişi kimi zaman asker, kimi zaman ise rahip giysileri içinde resmedilmiştir. Ölen kişi bazen tek başına, bazen de çevresinde karısı, çocukları ya da hizmetlilerinin bulunduğu bir ortamda tasvir edilir. Konum olarak derin bir vadinin dik yamacındadır. Söz konusu sanat eserleri, Kızkalesi’ne bakan bu uçurumun yüzeyine işlenmeleri nedeniyle, son derece etkileyici bir görkem kazanmışlardır. ''




sıra geldi son durak astım mağarası.kızlarıda alıp hiç üşenmeden indik çok güzel ve büyük bir mağara Alanya dakine hiç benzemiyor.izlediğim belgesellerdekinden bile güzeldi.makinemin pili bitmese çok iyi olurdu.sarkıtlara dokunmak çok zevkliydi.insanlar bizi uyarıp durdular 'çocuğa dikkat et kaygan buralar' diye.başka türlü gezmenin imkanı varmı yok.hem bilsinler eminim bigün hatırlarlar.cennet cehennem çöküğüde hemen yakınındaydı nedendir bilmem inmedik aşağıya.internette resimleri görünce üzüldüm şimdi.birdaha giderim umarım.


''bunlar internet bilgileri Mitolojiye göre Zeus, alevler kusan yüz başlı ejderha Typhon'u buradaki bir kavgada yendikten sonra, onu Etna Yanardağı'nın altına sonsuza dek kapatmadan önce bir süre Cehennem çukurunda hapsetmiştir.Astım - Dilek Mağarası:Cennet çöküğünün 300 m güneybatısındadır. İçine helezonik demir bir merdivenle inilir. Birbirine bağlantılı, toplam uzunluğu 200 metreyi bulan galeriler çok ilginç şekilli dev sarkıt vedikitlerle süslüdür. İçi ışıklandırılmış olup, mağaranın astımlılara iyi geldiğine inanıldığı ve içinde dilek tutulduğu için Astım - Dilek Mağarası denmiştir. Mağarada sıcaklık ortalaması 15 derece santigrat olup, nem oranı yazın %85, kışın %95'e ulaşır.Cennet ve Cehennem çökükleri ile Astım - Dilek Mağarası çevresindeki ağaç ve çalı dallarına burayı ziyarete gelenler dilek dileyip bez parçası bağlarlar.''

en çokda dönüş yolunda yörük çadırlarına oturup sıkma ve ayran tavsiye ederim. defalarca yemiş olmama rağmen tadı bir başka geldi. manzaralarda öyle.

2 yorum:

  1. AH BENİM HEMŞERİM VARMI BURADAAA.YUPPİİİİ.RESİMLER HARİKA CANIM.ÇOOOK GEZDİM BURALARI ÇOK.İYİ BİLİRİM.SAYENDE KENDİMİ MERSİNDE GİBİ HİSSETTİM TATLIM.SANA AYNEN KATILIYORUM NE İNSANLARIMIZ TARİHE DEĞER VERİYOR NE YETKİLİLER ÖNEM....BEN TRABZONDA YAŞIYORUM(TABİİ MECBUREN!!)AYNI ŞEY SÜMELADA DA VAR.DAHA DA BETER HEM DE...İNŞALLAH İNSANLARIN TARİHE DEĞER VERDİĞİ GÜNLERİ ÖLMEDEN GÖREBİLİRİM...GÜZEL YORUMUN İÇİN AYRICA TEŞEKKÜR EDERİM..
    NOT;SEN ANASINIFI ÖĞRETMENİYMİŞSİN GALİBA,BEN DE SINIF ÖĞRETMENİYİM..YANİ BİR ORTAK NOKTA DAHA...

    YanıtlaSil
  2. Merhaba. Bloğunu yeni keşfettim. Be nde Adanalıyım. O bölgeye o kadar gittim ama bu tarihi eserleri hiç görmeden geldiğime üzüldüm şimdi. Ayran sıkma dedin kalbimden vurdun beni. Sevgiler...

    YanıtlaSil

insanlar kıyafetleriyle karşılanır fikirleriyle uğurlanır.yorumlarınızla motive oluyoruz...